سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت های من
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:15بازدید دیروز:6تعداد کل بازدید:24448

محمد جواد محسن زاده :: 83/12/17::  12:3 عصر

در حال حاضر یکی از معضلات جوامع بشری ، مسئله مصرف داروهای روانگردان ، مصنوعی و شیمیایی از جمله اکستسی (LSD (Ecstasy (‌معروف به اسید ) GHB و... در کنار سوء مصرف مواد مخدر، کوکائین و دیگر داورهای اعتیاد‌آور می باشد به گونه ای که در حال حاضر شیوع مصرف اینگونه مواد، تمامی اروپا ، آمریکای شمالی و شرق آسیا را تحت تاثیر قرار داده است . گستره آن نیز کشور ما را تهدید می کند چرا که اوضاع فعلی منطقه و کاهش ورود مواد طبیعی ( همچون مشتقات تریاک) زمینه مساعدی را فراهم ساخته تا بازار مصرف این قبیل داروهای اعتیاد آور ( که هم از نظر حمل و نقل و هم از نظر مصرف راحت تر هستند) فراهم شود. آخرین اطلاعات واصله حکایت از فعالیت ترکها، پاکستانیها ، کردها و چینی ها در تهیه و توزیع این مواد دارد . اضافه می نماید : بواسطه رواج بیش از حد این ماده در ترکیه (بالاخص استامبول ) احتمال ورود آن از مناطق غرب کشور بسیار بالاست .

برخی از انواع رایج این مواد عبارتند از :

1- اســتقبال از MDMA یا اکسـتسی « معروف به X یا سکس » توسط جوانان ( بالاخص کسانی که به پارتی های شبانه و مجلس رقص علاقمند هستند ) بسیار بالا ارزیابی شده است و از سویی افراد مبارزه کننده ( نیروی انتظامی و اطلاعاتی ) شناخت چندانی به این گونه مواد ندارند ضرورت توجه ویژه (بالاخص در بعد مقابله با آن ) بیش از پیش احساس می گردد ضمناً با توجه به انعکاس اخبار این قبیل مواد در رسانه های داخلی و خارجی ، ضرورت آموزشهای لازم در بعد پیشگیری در خصوص اینگونه مواد مخدر می باشد ولی می بایستی این امر بگونه ای صورت پذیرد که کنجکاوی جوانان و نوجوانان و گرایش به سمت آن را بدنبال نداشته است .

هر چند مطالعات صورت گرفته ثابت کرده که اکستسی تاثیری بر افزایش قدرت جنسی ندارد اما حالت امتناع شخص را از بین می برد لذا در نتیجه حالت قرص مذکور و سر و صدای ناشی از موزیک براحتی با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کرده و لذا ممکن است این قبیل تبلیغات ، در گرایش جوانان بسوی آن اشتیاق ایجاد کند. احساس صمیمیت با دیگران ، افزایش حرارت بدن، احساس راحتی با خود و افزایش درخشندگی اشیاء و احتمال مرگ آنی ، از اثرات مصرف این ماده می باشد . قیمت هر قرص اکستسی ( با رنگها و آرمهای مختلف ) بین 5 تا 9 هزار تومان گزارش شده است .

2- مصرف LSD آثار سویی در بردارد و بعنوان قویترین ماده توهم زا تلقی می گردد اگر توسط هر فردی مورد مصرف واقع شود 12 تا 18 ساعت حالت نشئگی داشته واثرات آن تا سالها در فرد باقی می ماند . در حال حاضر بیشتر مصرف کنندگان در تهران از نظر سنی بین 15 تا 18 سال سن داشته و علت اینکه به شکل فراگیر مورد استفاده واقع نشده است :

الف: بواسطه گرانی ب - دسترسی مشکل به آن می باشد وگرنه داوطلبان زیادی وجود دارد که مایل به مصرف هستند . « ال . اس . دی » در اشکال مختلف مثل قرصهای بسیار کوچک ( معمولاً به رنگ نقره ای خاکستری ) کپسول ، پودر سفید رنگ ، مربع های ژلاتینی نازک و مایع صاف بدون رنگ و بو وجود دارد یکی دیگر از اشکال رایج « ال. اس.دی» کاغذهای مربع شکل آغشته به LSD « محلول در الکل است » که معمولاً در ابعاد 6 تا 7 میلیمتر (وگاه تا 12 میلیمتر ) و دارای تصاویر جالب ( مثل کبوتر ، توت فرنگی ، ستاره ، شخصیتهای کارتونی همچون پلنگ صورتی و ...) با رنگهای روشن وجذاب عرضه می شود . معمولاً تعداد زیادی از این کاغذها بهم متصل و از طریق خطهای برش ، که بر روی کاغذ ایجاد شده است قابل جدا کردن از یکدیگر می باشد . هر نقطه از این کاغذها « اصطلاحاً Paper» بین 20 تا 25 هزار تومان خرید و فروش می شود. البته قیمت آن در شکل قرص 10 تا 11 هزار تومان می باشد .

« ال. اس . دی » به صورت خوراکی مصرف می شود بعضی از افراد قرص یا پودر این ماده را روی حبه ای قند می گذارند و پس از اضافه کردن چند قطره آب وحل شدن « ال .اس .دی » آن را می خورند نمونه کاغذی آن ، زیر زبان قرار می گیرد . از آثار مصرف LSD می توان به تغیرات رفتاری یا روانی، اختلال ادراکی ، تحریک سیستم عصبی و ... اشاره نمود بگونه ای که دیده شده است در صورت مصرف LSD رنگها غنی تر به نظر می رسند و طرحها واضح می شود موسیقی عمق و هیجان بیشتری پیدا می کند بوها و مزه ها قویتر می شود و فرد احساس می کند بال در آورده و قادر به پرواز کردن می باشد برای همین شاهد سقوط مصرف کنندگان LSD از پنجره ساختمانهای بلند به کف خیابانها و مرگ ناخواسته آنها می باشیم چرا که فکر میکنند همچون پرندگان قادر به پرواز شده اند !

3- از دیگر مواد می توان به GHB ( گاما هیدروکسی بوکامات ) اشاره نمود که ماده جدیدی است که در دهه 80 و 90 خیلی متداول بوده و چون حالت بی حسی به مصرف کننده می دهد لذا مصرف آن افزایش یافته است اگر داخل با حل شود نمی توان آنرا تشخیص داد به همین خاطر در میهمانیها به دختران خورانیده می شود و پس از بی حسی و مدهوش شدن مورد سوء استفاده قرار می گیرند . مصرف GHB ممکن است منجر به مرگ شود.

4- در کنار موارد فوق الذکر هم اکنون شاهد ورود و خرید و فروش انواع آمپولهای اعتیاد آور می باشیم که در بازار تهران و برخی از شهرستانها با قیمت میانگین 1000 تا 2000 تومان خرید و فروش می شوند و قدرت ضد درد آنها تا 30 برابر بیشتر از مرفین گزارش شده و استفاده وریدی آنها توسط سرنگ مشترک بوسیله معتادین تزریقی پیدایش ایدز و هپاتیت و گسترش آن را در بر دارد . لازم بذکر است ماده اصلی اکثر این داروها بوپرونورفین می باشد که در حال حاضر در ایران نیز تولید و تحت نظارت معاونت دارو و درمان بوده و به کلینیک های ترک اعتیاد نیز تحویل و در امر درمان معتادین مورد استفاده قرار می گیرد ولی خرید و فروش و ورود آن بجز موارد پزشکی غیر قانونی تلقی می گردد . این آمپول با اسامی تجاری گوناگون که برخی از آنها در زیر آورده شده بصورت غیر قانونی وارد کشورشده و توسط معتادین مورداستفاده قرار می گیرد

ردیف نام تجاری کشور تولید کننده شکل دارویی
1 تمجیزک Temgesic پاکستان آمپول 1 میلی لیتری حاوی 3/0 میلیگرم بوپرنورفین
2 دورجیک Dorgesic پاکستان آمپول 1 میلی لیتری حاوی 3/0 میلی گرم بوپرنورفین
3 جیسنور Gesnor پاکستان آمپول 1 میلی لیتر حاوی 3/0 میلی گرم بوپرنورفین
4 پرینور Prenor پاکستان آمپول 1 میلی لیتر حاوی 3/0 میلی گرم بوپرنورفین
5 دورفین Dorfene پاکستان آمپول 1 میلی لیتر حاوی 324/0 میلی گرم بوپرنورفین
6 تاید جیزیک Tidigesic هندوستان آمپول 2 میلی لیتر حاوی 3/0 میلی گرم بوپرنورفین
7 بیوپری جیسک Bupregesic پاکستان آمپول 1 میلی لیتر حاوی 3/0 میلی گرم بوپرنورفین
8 بیوپرون Buepron پاکستان آمپول 1 میلی لیتر حاوی 3/0 میلی گرم بوپرنورفین



لیست کل یادداشت های این وبلاگ
::تعداد کل بازدیدها::

24448

::آشنایی بیشتر::
::لوگوی من::
یادداشت های من
::وضعیت من در یاهو::
::اشتراک::